Publisert på nettstedet Meduza, 16. april 2025. Kilde: Ukrainska Pravda

Russland har oppretta tusenvis av TikTok-kontoer i et forsøk på å påvirke opinionen i Ukraina, ifølge Ukrainska Pravda. Strategien utnytter TikToks algoritme, som lar sjøl nye kontoer, uten følgere, gå viralt – noe som gjør den til den mest effektive plattformen i Ukraina for bot-farmer for å spre pro-Kreml-propaganda. Meduza deler et sammendrag av Ukrainska Pravdas rapport.
Data fra analysefirmaet DataReportal viser at TikTok har 17 millioner brukere i Ukraina – mer enn både Instagram (12 millioner) og Facebook (13,9 millioner). I april 2024 rapporterte «Ukrainas senter for bekjempelse av desinformasjon» om blokkering av flere dusin TikTok-kanaler som spredte det de refererte til som «fiendtlig propaganda». Blant dem var sider knytta til anti-vaksineaktivisten Ostap Stakhiv, den pro-russiske journalisten Diana Panchenko og parlamentsmedlem Oleksandr Dubinsky , som for tida sitter i fengsel og venter på rettssak for anklager om forræderi. Men ifølge senterets leder, Andriy Kovalenko, er det å blokkere individuelle kontoer som å «behandle symptomer, ikke sykdommen.» Han sa at plattformen i seg sjøl burde være i stand til å skille mellom desinformasjon og legitimt innhold.
Ukrainska Pravda trekker frem saken til det tidligere ukrainske parlamentsmedlemmet Ihor Mosiychuk som et eksempel. Hans forrige TikTok-konto hadde 300 000 følgere, og noen av videoene hans fikk nesten en million visninger. «Senter for bekjempelse av desinformasjon» flagga siden hans som en kilde til russisk propaganda, og den ble til slutt tatt ned. Men Mosiychuk fortsatte å lage nye – i september 2024 var han allerede igang med sin niende konto.
Rapporten sier at russisk propaganda utnytter TikToks algoritme, som lar helt nye kontoer uten følgere nå hundretusenvis av seere. Ukrainska Pravda skisserer Russlands oppskrift: først blir det satt opp en «bot-farm», et nettverk av kontoer med minimal informasjon eller følgere. Deretter lages en «emosjonell video» ved hjelp av enten ekte opptak eller AI. Den samme videoen legges ut på hundrevis av disse kontoene i løpet av en dag, og roboter stimer til for å like, kommentere og «se» videoen, hele veien for å øke engasjementet. TikToks algoritme tolker dette som ekte popularitet og begynner å spre videoen til flere brukere.
«Av alle de store sosiale plattformene som er populære i Ukraina, er TikTok fortsatt den der bot-farmer fortsatt er svært effektive, noe som gjør det til et kraftig verktøy for å forme informasjonsmiljøet,» heter det i rapporten.

AI og deepfake-teknologi har også gjort det mulig for Russland å opprette falske TikTok-kontoer som utgir seg for å være ukrainske soldater. I slutten av mars 2025 – under tilbaketrekninga av ukrainske styrker fra Kursk-regionen og midt i uttalelser fra USAs president Donald Trump om at tusenvis av ukrainske tropper var omringa– begynte det å dukke opp videoer på TikTok som så ut til å vise ukrainske soldater som publiserte sine «siste ord». De AI-genererte mennene i klippene hevda at sjefene deres hadde forlatt dem og at de venta å dø der. Ifølge Ukrainska Pravda fikk disse videoene millioner av visninger.
Artikkelen diskuterer også ekte ukrainske bloggere, noen av dem – «som med eller uten vilje» – ender opp med å forsterke russiske informasjonskampanjer. Disse bloggerne er avhengige av seerdonasjoner og fokuserer på å skildre livene til «vanlige mennesker», og unngår den glansfulle, kuraterte stilen som er typisk for Instagram.
Noen får et publikum ved å presentere sin egen «analyse», bemerker Ukrainska Pravda. En typisk video involverer en blogger som kjører bil mens han leverer synspunkter om internasjonal politikk, gir råd til Ukrainas øverstkommanderende, eller deler «innsideinformasjon» fra en venn «hvis fetter jobber med etterretning». Innholdet deres er drevet av aktuelle hendelser og deres emosjonelle reaksjoner på dem – akkurat den typen materiale TikToks algoritme har en tendens til å forsterke. Et populært tema er kritikk av Ukrainas militære vervingskontorer. Bare i juni 2024 fikk videoer merka med dette emnet 470 millioner visninger på ukrainske TikTok.
«Russland investerer først i å få et spesifikt emne til trend, og deretter begynner ukrainske brukere å generere innholdet sjøl på jakt etter visninger. De siste årene har TikTok blitt et av nøkkelverktøyene i den russisk informasjonsoperasjonen,» skriver Ukrainska Pravda.
En undersøkelse fra midten av 2024, av den ukrainske NGO Opora, fant ut at 27 prosent av ukrainerne får nyhetene sine fra TikTok. Men hvis du søker «Ukraine News» på engelsk eller ukrainsk på appen, er bare en håndfull av resultatene fra legitime medier – de fleste er fra anonyme kontoer. For å øke troverdigheten bruker disse anonyme kanalene ofte logoer fra kjente merkevarer. For eksempel bruker den anonyme agitatoren «Ukraine Online» videoer med den kjente ukrainske journalisten Vadym Karpiak og logoen til den populære Telegram-kanalen Trukha. Men lenken på kontoprofilen fører til en Telegram-kanal med kun 900 abonnenter.