Krig og «russisk verdens»-propaganda i stedet for å lære fremmedspråk på skolene i det okkuperte Ukraina

Publisert på nettstedet Human Rights in Ukraine , 29. august 2025. Av Halya Coynash

Russland har allerede slått ut «forsvar av rettigheter og friheter» og annen «destruktiv vestlig ideologi», og prøver å hjernevaske barn i det okkuperte Ukraina slik at de skal være klare til å kjempe og dø for Russland.

Militarisering av barndommen på det okkuperte Krim. Bilder delt av Lilia Budzhurova.
Militarisering av barndommen på det okkuperte Krim. Bilde: Lilia Budzhurova.

Russland skal redusere den allerede ynkelige mengden skoletid som brukes på å lære et fremmedspråk for å fremme det de kaller «Russlands åndelig-moralske kultur». Læreboka for dette ekstraordinære kurset er nå under utarbeiding, med deltakelse fra den russisk-ortodokse kirken, som har et hierarki, under patriarken Kirill, som aktivt har støtta Russlands krig mot Ukraina. Det endelige kurset og den planlagte reduksjonen i timer for å lære et fremmedspråk vil bli innført fra september 2026. Istedet skal elevene få en med en læreplan som sannsynligvis vil fremme «russisk verdens»-ideologi ytterligere og glorifisere de russiske væpna styrkene, noe som er spesielt alvorlig for de deler av Ukraina som for tida er under russisk okkupasjon.

Den forklarende bakgrunnen for disse endringene, utstedt av Russlands utdanningsdepartement 22. august 2025, understreker at grunnlaget for kurset er «tradisjonelle russiske åndelig-moralske verdier». Disse verdiene, hevdes det, ble lista opp i et dekret utstedt av den russiske lederen Vladimir Putin i 2022. Dette er det samme året han utløste en angrepskrig mot Ukraina, iverksatte drakoniske lover som fengsla de som kritiserte krigen eller fortalte sannheten om russiske krigsforbrytelser, og tildelte statlige utmerkelser til de russiske soldatene som var mistenkt for grusomhetene i Bucha.

Lista over undertekster gir en viss idé om hva dette kurset faktisk vil innebære. Barn i okkuperte deler av Ukraina vil lære at «Russland er vårt moderland», at «patriotisme er kilden til folkets åndelige styrke» og at «familien er beskytteren av åndelig-moralske verdier». Innen 6. klasse vil de samme barna bli mata med russisk propaganda om å «tjene fedrelandet» i krigstid og i fred. Innen sjuende klasse vil barn «lære» om «Russlands suverenitet» og om den samme «russiske verdens»-ideologien som Russland bruker som begrunnelse for sitt folkerettslige brudd på Ukrainas suverenitet og territoriale integritet. Og dette følges av systematiske forsøk på å knuse ukrainsk identitet på ethvert okkupert territorium. Det er denne ideologien som ønsker å overbevise barn om at Russland er deres hjemland og at «patriotisme er grunnlaget for allmenn-russisk identitet». På det okkuperte Krim har dette vært nært knytta til Russlands militarisering av barndommen og glorifiseringa av tjeneste i Russlands væpna styrker. I rekka av alvorlig brudd på folkeretten har Russland ikke bare drevet verneplikt på okkupert territorium fra kort tid etter invasjonen, Og de har også bedrevet hjernevask av barn og forsøkt å overbevise dem om at de burde være villige til å kjempe og dø for Russland. Det er all grunn til å anta at den nye læreplanen også vil presse videre på denne linja.

Sjøl om det ikke er planlagt noen nye kurs for skoleåret som begynner 1. september 2025, rapporterer Current Time at det vil bli gitt enda mer oppmerksomhet enn hittil til krigspropaganda, og dette på bekostning av samfunnsfag, som vil bli ekskludert fra læreplanen fram til 9. klasse. Dette er for å gi mer tid til det såkalte «historiekurset», basert på ei lærebok for femte til niende klasse, produsert av Vladimir Medinsky, assistent for den russiske lederen Vladimir Putin og talerør for Kremls «russiske verden» og anti-ukrainske fortelling.

På tampen av skoleåret 2024/25 rapporterte Agentstvo at Russlands utdanningsdepartement hadde publisert metodiske retningslinjer for lærere i samfunnsfag. Disse sa at lærerne skulle fortelle elevene om den politiske strukturen i Russland; om fordelene ved å ha mange barn og om den «destruktive ideologien til Vesten». De skulle også fortelle elevene om «heltene» i Russland, og Agentstvo påpekte at de fleste av de såkalte «heltene» eller deres slektninger var individer som på en eller annen måte hadde hjulpet Putin. Dette hjepen har skjedd gjennom å organisere den konstitusjonelle finten som har gjort det mulig for ham å være «president» fram til 2036 og hans «gjenvalg»; ved å promotere hans «prestasjoner» i utlandet, osv.  

Oversikten over læreplanen i dette «faget», med tittelen «Våre helter», hadde tre seksjoner: for førrevolusjonære skikkelser; de fra sovjettida; og såkalte samtidige «helter», hvor nesten alle i denne siste seksjonen er knytta til Putin. Blant disse var Aleksandr Ovetsjkin, ishockeyspilleren og grunnleggeren av det såkalte «Putin-laget»; Valerij Georgiev, dirigenten og Putin-apologeten i utlandet; og Vladimir Zhoga, en av de Donbas-fødte militantene som sammen med faren Artem deltok i Russlands militære aggresjon fra 2014.

Han ble drept i kamper i 2022 og erklært som en «helt i Russland» av Putin. Faren hans, som er bredt beskrevet som en «russisk militærkommandant», har blitt medlem av det regjerende partiet «Forent Russland» og en Putin-protegé, som ble betrodd, under Putins telefonkonferanse i desember 2023, å stille «spørsmålet» om Putin ville «stille til president» i 2024.

To måneder tidligere ønsket Vladislav Kononov, leder for den relevante avdelinga i Putins administrasjon, den nye læreboka og fokuset på samfunnsfag velkommen , og sa at den handla om «det faktum at det beste landet i verden er Russland». Han kritiserte den gamle kurset og hevda at «den fremmer en passiv forbruker som burde kjenne til og være i stand til å forsvare sine rettigheter». Den var basert, hevdet han, på en vestlig modell av en ideell lovbasert stat som ikke finnes noe sted.

Det nye kurset , som tilsynelatende nå er redusert til ett år, 9. trinn, vil være mye mer propagandistisk, med mye tid viet til å fremme den offisielle fortellinga om Russlands krig mot Ukraina, som eufemistisk omtales som den «spesielle militære operasjonen». Den første leksjonen har tittelen «Innledning – Russland er vår hellige stat», og de gamle leksjonene om moral, om forsvar av rettigheter og sivile friheter, er droppa. Samfunnsfag vil fortsatt bli undervist i 10. og 11. trinn, men fra en ny lærebok, som antagelig vil gjøre lignende endringene i innholdet.

Se også:

Russere bomber, plyndrer, voldtar og myrder ukrainere, og tvinger deretter barna deres til å studere «russiske tradisjonelle verdier».