18 aktivister fra den uavhengige fagbevegelsen og arbeiderbevegelsen i Belarus sitter fortsatt bak lås og slå

Publisert på nettstedet Radio Frihet 24. juni 2026.

(Linkene under krever bruk av oversettelsesverktøy, hvis du ikke behersker belarusisk)

Vaclav Areshka, en av de fengslede fagforeningsaktivistene. Arkivfoto
Vaclav Areshka, en av de fengsla fagforeningsaktivistene. Arkivfoto

Etter hendingene i 2020 knuste de belarusiske myndigheter på brutalt vis den uavhengige fagbevegelsen i landet: Uavhengige fagforeninger ble forbudt av domstolene, og deres ledere og aktivister ble straffedømt, i stort omfan.

Ifølge den belarusiske kongressen for demokratiske fagforeninger har mer enn 50 representanter og aktivister fra den uavhengige fagbevegesen og arbeiderbevegelsen blitt straffeforfulgt de siste seks åra. For tida sitter 18 av dem bak lås og slå. Noen aktivister har blitt holdt i fangenskap i mer enn fire år, og fengselsstraffene deres er på opptil femten år.

Menneskerettighetssenteret «Viasna» trekker fram noen av dem.

Olga Brytsikava, fem år i fengsel

Olga {Volha] Brytsikova, tidligere leder av den uavhengige fagforeninga «Naftan». Hun hadde jobba i bedriften i 16 år, men ble sparka på grunn av sitt standpunkt. Hun ble arrestert flere ganger for å ha uttalt seg mot krigen og distribuert såkalt «ekstremistisk» materiale. I 2022 tilbrakte hun 105 dager i fengsel, 75 av dem sammenhengende.

Som en del av straffesaken ble Volha varetektsfengsla i august 2023. 8. april 2024 dømte Vitebsk regionale domstol Volha for lukkede dører til tre år i en koloni med vanlig regimekontroll. Aktivisten ble anklaga for å «oppfordre til annen sosial fiendtlighet eller strid» i henhold til del 1 av artikkel 130 i straffeloven.

Fem måneder seinere ble den politiske fangen stilt for retten for andre gang. Deretter ble kvinnen tiltalt etter tre artikler i straffeloven: Del 1 av artikkel 361-4 («tilrettelegging for ekstremistisk virksomhet»), del 1 av artikkel 130 («oppfordring til annen sosial fiendtlighet eller strid»), del 3 av artikkel 361 («oppfordringer til sanksjoner»). Dommeren dømte Olga til ytterligere tre års fengsel.

Den 20. desember 2024 reduserte Høyesterett denne straffen med ett år. Dermed er den totale straffen for Britsikava fem års fengsel i en vanlig fangekoloni.

Volha soner for tida straffen sin i Gomel kvinnekoloni nr. 4.

Olga {Volha] Brytsikova,

Václav Areshka, åtte års fengsel

71 år gamle Vaclav Areshka er en belarusisk statsviter, kunstkritiker, offentlig person og aktivist i fagforeninga REP, som ble stempla som en «ekstremistisk organisasjon». Han har vært holdt fengsla i over fire år – siden 19. april 2022.

5. januar 2023 dømte Minsk byrett tre aktivister fra uavhengige belarusiske fagforeninger, Gennady Fjadynych, Vasily Beresnev og Vaclav Areshko.

Alle ble anklaga for å «oppfordre til sanksjoner» (del 3 av artikkel 361), «oppfordre til annen sosial fiendtlighet» (del 3 av artikkel 130), «opprette en ekstremistisk organisasjon eller delta i den» (del 1 og 3 av artikkel 361-1 i straffeloven).

Fjadynytsj og Beresnev ble dømt til ni år, og Oresjka til åtte år i et fengsel med høyest mulig sikkerhet. Gennady og Vasilij ble løslatt med prøveløslatelse.

Bak murene har Vaclav Oreshkos helse blitt alvorlig forverra. Han har alvorlige problemer med synes, han kan knapt se noe, men de ham ikkd uførestatus i kolonien.

SE OGSÅ:

«Jeg ser bare mørke.» Den politiske fangen Vaclav Areshka mista nesten synet i fengselet

Andrei Khanevitsj, fem år i fengsel

Andrei Khanevich jobba som maskinfører i verkstedet «Karbomid-3» til «Grodno-Azot»-foretaket. Han ble arrestert i 2022.

I november 2022 ble Khanevich funnet skyldig i henhold til artikkel 369-1 («miskreditering av Republikken Belarus») og artikkel 361-4 i straffeloven («tilrettelegging for ekstremistisk virksomhet») og dømt til fem års fengsel under strenge sikkerhetsforhold. Han ble anklaga for en samtale med en Belsat-journalist, der mannen «viderega informasjon». Andreis telefon ble avlytta, og samtalene ble tatt opp av sikkerhetsvakter.

SE OGSÅ:

Fagforeningsleder Hanevich dømt til 5 års fengsel, anklaga for samtale med Belsat-journalist
Andrei Khanevich

Ruslan Badamshin, to og et halvt års fengsel

Ruslan er nevrolog. Siden 2020 har han blitt varetektsfengsla minst fem ganger – det ble utarbeida rapporter mot ham, og han ble arrestert. Deretter sona han totalt mer enn 60 dager i administrativ arrestasjon. Seinere ble det oppretta en straffesak mot ham for bilder fra protestene i Minsk i 2020 (straffelovens artikkel 342). I mai 2024 ble han dømt til tre års «hjemmestraff», med begrensinger på bevegelser og aktivitet m.m.

Han ble varetektsfengsla på nytt i juni 2025 i henhold til artikkel 361-4 («tilrettelegging for ekstremistisk virksomhet») og del 3 av artikkel 361 i straffeloven («oppfordringer til sanksjoner»). Tidligere var legen anklaga i den «belarusiske Gayun-saken». Tidlig i 2026 ble det kjent at den politiske fangen ble dømt til to og et halvt års fengsel under generelle regimeforhold.

SE OGSÅ:

Bekreftelse på arrestasjonen i Belarus av lege Badamshyn, som gikk på «hjemmestraff».
Ruslam Badamshin

De involverte i saken om «Arbeiderbevegelsen», fra 11 til 15 års fengsel

Den 17. februar 2023 avsa Gomel regionale domstol en dom i «Arbeiderbevegelsens sak». Ti politiske fanger – Sergei Shelest, Vladimir Zhuravko, Andrei Pagerila, Anna Ablab, Alexander Gashnikov, Sergei Dzyuba, Igor Mints, Valentin Tseranevich, Sergei Shametska og Alexander Kapshul – ble dømt til fengselsstraffer på mellom 11 og 15 år. De ble alle sikta for «statsforræderi» og «oppretting av og deltakelse i en ekstremistisk organisasjon», samt i henhold til andre artikler i straffeloven. Ingen av de politiske fangene i denne saken erklærte seg skyldige.

Menneskerettighetsaktivister i Viasna vet at Alyaksandr Gashnikov, Alyaksandr Kapshul, Valiantsin Tseranevich, Uladzimir Zhuravka og Syarhei Shelest ble overført til fengsel i juli, under strenge fengselsforhold.

Artsjom Parkhamovich, 11 år i fengsel

Artsyom er en ansatt i Beltelecom, og ble arrestert 22. oktober 2020.

Den 8. februar 2022 avsa Minsk byrett dommen mot Alyaksei Bychkouski og Artsyom Parkhamovich. De ble dømt til 11 år i en høysikkerhetskoloni hver i henhold til åtte artikler i straffeloven.

Artem holdes for tiden varetektsfengslet i Shklov straffekoloni nr. 17.

Aleksandr Muraviev, 12 år i fengsel

Alexander er en taxisjåfør, medlem av fagforeninga REP, som ble arrestert 6. november 2021 i saken om initiativet «Storks Are Flying». 28. september 2022 kunngjorde Minsk byrett dommene i denne saken. Dommeren dømte de tiltalte i saken til lange straffer: Muraviev fikk blant annet 12 år i en høysikkerhetskoloni.

Alexander soner straffen sin i Shklov straffekoloni nr. 17.

Artur Khlus, fem år i fengsel

Artur er ambulansearbeider i byens ambulansebrigade, og ble arrestert sent i oktober 2022 for å ha deltatt i protestene.

I februar 2023 ble den politiske fangen funnet skyldig i henhold til del 2 av artikkel 293 i straffeloven («deltakelse i masseopptøyer»). Den 22. juni 2023 dømte Kastrychnitski distriktsdomstol i Hrodna ham til fem års fengsel under strenge sikkerhetsforhold. Artur soner dommen sin i Navapolatsk-kolonien nr. 1.

Anna Kornyaenko, fem års fengsel

Anna er tidligere regnskapsfører ved Vavilov Minsk elektrotekniske anlegg. Barnet hennes var noen måneder gammelt da hun ble arrestert. Det er kjent at Anna ble sparka fra jobben sin etter «Folkets ultimatum» i 2020, og saksøkte deretter selskapet for ulovlig oppsigelse.

Den politiske fangen ble anklaget for «ulovlige handlinger i forbindelse med informasjon om privatliv og personopplysninger» (del 3 av artikkel 203-1 i straffeloven) og «å oppfordre til annen sosial fiendtlighet» (del 3 av artikkel 130 i straffeloven). 24. mai 2023 dømte Minsk byrett henne til fem års fengsel i en fangekoloni med vanlig strafferegime. Anna soner dommen sin i kvinnekoloni nr. 4.

SE OGSÅ:

Uavhengige fagforeninger og menneskerettighetsaktivister oppfordret til fortsatt press på regimet

Hvordan ILO kjemper for arbeidernes rettigheter i Belarus

I november 2025 krevde styringsorganet i Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) blant annet at belarusiske myndigheter skulle returnere passene til alle løslatte ledere og aktivister i uavhengige belarusiske fagforeninger. Dette inkluderte Alexander Yarashuk, men det belarusiske regimet etterkom ikke dette kravet.

Den 25. mai gå representanter for 13 uavhengige arbeids- og menneskerettighetsorganisasjoner i landet, i en felles uttalelse . oppmerksomhet til de systematiske brudd på rettigheter i arbeidslivet som skjer i Belarus.

Situasjonen med tvangsdeportasjonen fra Belarus, med inndragning av pass og inndragning av sosiale rettigheter, for Alexander Yarashuk, Gennady Fjadynich og Maksim Senik er spesielt bemerkelsesverdig.

Representanter for uavhengige arbeider- og menneskerettighetsorganisasjoner i Belarus oppfordra ILO til ikke å redusere presset på belsrusiske myndigheter.

I juni 2023 vedtok Den internasjonale arbeidsorganisasjonens 111. sesjon en resolusjon om Belarus, ved bruk av artikkel 33 i ILOs grunnlov. Organisasjonen slo offisielt fast at Belarus systematisk unnlater å implementere anbefalingene fra undersøkelseskommisjonen om organisasjonsfrihet og fagforenings-rettigheter. Tidligere hadde artikkel 33 blitt brukt én gang i hele ILOs historie – i 2001 mot Myanmar.