Publisert på nettstedet Human Rights in Ukraine, 10. juni 2026. Av Halya Coynash
Volodymyr Teterievs torturister skrøt av at den eneste forskjellen mellom dem og Gestapo var navnet. Den brutale torturen de utsatte ham for, ble brukt til å dømme Teteriev til livsvarig fengsel og fire andre ukrainere til 17 og 18 års fengsel.

Russlands sørlige distrikts militærdomstol har avsagt grufulle dommer, opptil livsvarig fengsel, mot fem ukrainere som ble anklaga for å ha drept den ukrainske kollaboratøren Ivan Sushko. Han var innsatt av de russiske okkupantene «leder» for det okkuperte Mykhailivka i Zaporizjzja oblast. Han ble drept da en bombe plassert under bilen hans eksploderte 24. august 2022.
Den russiske aggressorstaten hevda at dette utgjorde «en handling av internasjonal terrorisme» etter artikkel 361 § 3 i Russlands straffelov. I tillegg ble de fem ukrainske borgerne anklaga for «ulovlig omsetning av eksplosive stoffer som del av ei organisert gruppe» etter artikkel 221 § 4.
Alle de fem mennene fastholdt at de var blitt bortført og torturert til å avgi «tilståelser». Russernes sak mot Volodymyr Teteriev ser ut til å bygge utelukkende på vitneforklaringer fra menn som ble holdt isolert uten advokat, og som seinere trakk forklaringene tilbake. Dette er særlig påfallende fordi Teteriev ble pågrepet på ettårsdagen for Sushkos død, mens russiske myndigheter seinere hevda at arrestasjonen først skjedde i november 2023.
Dommene ble kunngjort 9. juni 2026 av «dommer» Igor Vladimirovitsj Kostin, som lenge har spilt en aktiv rolle i Russlands forfølgelse av krimtatariske og andre ukrainske politiske fanger.
Volodymyr Teteriev (født 3. september 1975) ble dømt til livsvarig fengsel for «internasjonal terrorisme» og ni år for anklagen om omsetninga av eksplosiver. De første seks åra av straffen skal sones i fengsel – den strengeste typen straffeinstitusjon i Russland. Resten av livet hans, dersom Russland får viljen sin, skal han tilbringe i en straffekoloni med spesialregime. Kostin ila ham også en bot på 700 000 rubler.
Oleksij Kyrytsjenko (født 16. september 1990), Oleksandr Liakhovtsjenko (født 29. desember 2001) og Dmytro Novikov (født 14. september 1989) ble alle dømt til 18 års fengsel, mens den yngste, Danylo Smola (født 7. desember 2003), fikk en straff på 17 år.
I alle disse sakene skal de første fire åra sones i fengsel, mens resten av straffen skal sones i en høysikkerhetskoloni. Hver av mennene ble også ilagt en bot på 600 000 rubler.
Dommen er ikke rettskraftig og vil med stor sikkerhet bli anka. Det er dessverre også mulig at påtalemyndigheten vil utfordre dommene, ettersom aktor krevde livsvarig fengsel i alle fem sakene. Dette til tross for at de påståtte «forbrytelsene» i fire av sakene framstår som svært bagatellmessige, utover de ytterst vage påstandene om deltakelse i ei slags «organisert gruppe».
Denne gruppa skal ha blitt oppretta av tjenestemenn fra Ukrainas sikkerhetstjeneste i perioden fra 24. februar 2022 (dagen for Russlands fullskala-invasjon av Ukraina) til 23.–24. august 2022. Hver av de tiltalte skal på en eller annen måte ha overvåket og registrert Sushkos bevegelser. Teteriev ble hevda å ha hatt en mer aktiv rolle.
«Skyldkjennelsene» og de lange fengselsstraffene var i praksis garantert på forhånd, og det er derfor ikke overraskende at Dmytro Novikov nekta å forlate cella sin tirsdag for å være til stede ved den forhåndsbestemte avslutninga.
Mediazona rapporterer at alle de fem mennene tydelig forklarte at de hadde blitt bortført og utsatt for tortur for å tvinges til å avgi falske «tilståelser». Dette ble, som så ofte ellers, ignorert av Russlands etterforskningskomité, som 9. mars 2026 nekta å innlede etterforskning.
Det ser ut til at Aleksandr Bastrykin, lederen for etterforskningskomiteen og en nær alliert av Russlands leder Vladimir Putin, etter Sushkos død hadde erklært at han personlig tok saken «under sin kontroll». Under Bastrykins ledelse har etterforskningskomiteen siden 2014 vært direkte involvert i å framtvinge «tilståelser» gjennom tortur. Bastrykin sjøl har offentliggjort noen av de absurde «tilståelsene» som menn som er blitt holdt isolert fra omverdenen i månedsvis (i Mykola Karpiuks tilfelle halvannet år) har undertegna. Det finnes ingen grunn til å tro at denne saken var annerledes.
Under prosedyrene i retten beskrev Volodymyr Teteriev både hvordan han ble bortført av russerne, og torturen han ble utsatt for.
Han fortalte at han ble pågrepet 23. august 2023. Han hadde sovna etter å ha tatt medisiner for hjerteproblemer og ble vekka av at menn i balaklava, som hadde stormet inn i hjemmet hans, slo ham i hodet .
De som sto for bortføringa torturerte ham ikke bare for å få den grunnleggende «tilståelsen», men trua også med å «torturere moren hans til døde», dersom han ikke fant på «vitneforklaringer» for dem.
Det er karakteristisk at Russland først innrømmer å ha tatt ham til fange i slutten av november 2023. Før dette hadde han sannsynligvis ingen formell status i det hele tatt, noe som gjorde det mulig å holde ham isolert fra omverdenen og torturere ham uten konsekvenser.
På et tidspunkt ba han om nåde og viste til hjerteproblemene sine. Bortførerne svarte:
«– Ikke vær redd, vi vet hvordan vi gjenoppliver folk.»
Under det første «avhøret» sa en av torturistene:
«– Vet du hva som er forskjellen mellom oss og Gestapo? Bare navnet.»
Da han fortsatt ikke klarte å «huske», slik de uttrykte det, festa de ledninger til kjønnsorganene hans og til øreflippene for å gi ham spesielt smertefull elektrisk tortur.
Gjennom dagene med tortur mista han ofte bevisstheten og måtte vekkes til live igjen. Torturistene brydde seg ikke om bevisene som viste at han var uskyldig i drapet på Sushko. Det eneste spørsmålet var hvor mye de måtte mishandle Teteriev før han skrev under på «tilståelsen» de hadde liggende klar for undertegning.
De trua også med å skyte ham, og understreket at ingen engang ville få vite at han hadde vært deres fange.
Deretter sa en av torturistene:
«– Jeg er lei av dette. Vi må hente inn moren hans og torturere henne til døde til han signerer alt.»
Det var etter denne trusselen at Teteriev spurte hva de egentlig ville ha fra ham, og fikk beskjed om at han skulle tilstå drapet på Sushko.
Han svarte at de kunne gi ham papir, så skulle han signere hva som helst – bare de lot den gamle moren hans være i fred.
Etter nesten tre uker med slik tortur ble han ført til et kontor hvor han fikk beskjed om at han skulle avhøres av «en etterforsker», og at han ikke måtte endre forklaringa si.
Han forsøkte å fortelle denne personen at han avviste anklagene og at han hadde undertegna tilståelsen under tortur.
– Han sa «OK» og forlot rommet, fortalte Teteriev.
Fem minutter seinere dukka det opp menn på brutalt vis begynte å banke ham. De sa at han ikke måtte «gjøre livet sitt vanskeligere», ikke måtte ødelegge helsa sin og burde tenke på moren sin.
Torturen og andre ulovlige former for tvang fortsatte langt inn i november 2023.
Det finnes ingen grunn til å tro at metodene som ble brukt for å skaffe «forklaringer» fra de andre mennene, var annerledes.